27 januari 2022 door Linda

AD

Pink Marketing realiseert conversiestijging van 15% bij online campagne van AD en de regiotitels

DPG Media heeft naast haar landelijke titels ook talloze regiokranten in diverse regio’s in Nederland. Om proefabonnementen te verkopen en het imago van haar titels een boost te geven, schakelde DPG Pink Marketing in om een online campagne op te zetten. Uniek bereik en nieuwe leads voor abonnees waren de KPI’s, de doelgroep bestond uit mensen die waarde hechten aan regionaal nieuws.

Pink Marketing en DPG begrijpen het belang van brand marketing en geloven dat het niet altijd nodig is om cookies te gebruiken. Door slimme plaatsingen en high-impact creaties met rake boodschappen, kun je alsnog de juiste doelgroep(en) kiezen om de advertenties aan te tonen. Om dit te realiseren voor DPG Media, bleek Opt Out Advertising met haar connectie bij de Regionale Publieke Omroep een uitermate geschikte partner.

De boodschap

DPG Media speelde met de uitingen van deze campagne volop in op de relevantie van het regionieuws, met de boodschap “Wanneer een balletje gaat rollen in de regio, wordt het al snel wereldnieuws!”. De krant is dan altijd dichtbij, mede dankzij alle regiotitels. In de uiting zelf werd meteen duidelijk dat iedere regio een eigen krant heeft die interessant kan zijn - daardoor was specifieke targeting op locatie overbodig. Wel was er uiteraard sprake van natuurlijke relevantie: mensen die online het nieuws bij de regionale publieke omroepen in de gaten houden, hebben wellicht ook interesse in een regiokrant. De call-to-action die verbonden was aan de uitingen, nodigde mensen uit om een abonnement te nemen op een regiokrant.

Banners Balletje hoog

Banners Balletje laag

Resultaten en analyse

Uiteraard volgde na afloop van de campagne een analyse van de resultaten. Time on page verdriedubbelde ten opzichte van een vergelijkbare inzet bij andere netwerken. Hierbij ging het om dezelfde materialen die werden uitgeleverd bij andere advertentienetwerken. Het verkeer dat verder klikte vanuit de regionale omroepen was kwalitatief van een goed niveau. Het conversiepercentage lag significant hoger dan bij een programmatic display inzet - er zijn maar liefst 15% meer abonnementen afgesloten!

Joey Chu Kum, Online marketeer bij DPG Media, vertelt: "Opt Out Advertising is een ideale match gebleken voor onze regionale campagne. Het gerealiseerde bereik in combinatie met de goede performance laat zien dat we onze doelgroep (lezers van regionaal nieuws) heel goed kunnen bereiken via haar netwerk en dat onze boodschap gezien wordt"

Grafiek resultaten

Mirte van Maanen, Online Marketeer bij Pink Marketing, verwacht dat er altijd geprobeerd zal worden om gebruik te maken van data. "Dit is niet iets wat wij per se ontmoedigen, maar in onze ogen hoeven dit niet altijd persoonsgegevens - verkregen via cookies - te zijn. Onze ervaring laat ook met deze campagneresultaten zien dat het absoluut mogelijk is om relevante en succesvolle campagnes te draaien zonder gebruik te maken van persoonsgegevens - zolang je contextuele data, media en uitingen maar slim combineert."

In samenwerking met:

Pink Marketing Logo DPG MEdia Logo AD Logo RPO Logo

Wil jij meer weten hoe je zonder cookies te gebruiken een relevante en succesvolle online campagne neerzet? Neem contact met ons op via info@optoutadvertising.com.

Neem contact op

Wilt u meer informatie?

Of u nou een uitgever of adverteerder bent, of iemand die gewoon geinteresseerd is in cookieloos adverteren; wij helpen u graag. Samen met onze partners behalen we geweldige resultaten. Dat kunnen we ook voor uw organisatie. Wilt u meer informatie? Stuur een bericht of bel ons.