March 29, 2023 by Monique

Opt Out Advertising en Techonomy brengen mensen met een beperking ‘in beweging’ voor Fonds Gehandicaptensport

Opt Out Advertising en Techonomy brengen mensen met een beperking ‘in beweging’ voor Fonds Gehandicaptensport.

Fonds Gehandicaptensport zet zich in om sport voor iedereen met een handicap vanzelfsprekend te maken. Middels Uniek Sporten zorgen Fonds Gehandicaptensport en partners ervoor dat nog meer mensen met een beperking kunnen genieten van sport en beweging.

Uniek Sporten werkt vanuit regionale samenwerkingsverbanden, die het sportaanbod voor mensen met een beperking faciliteren en bevorderen. Zo helpen zij mensen met een beperking bij het vinden van de juiste sportfaciliteiten en -clubs bij hen in de buurt.

Hoewel Uniek Sporten een landelijk platform is, heeft het dus ook een sterk regionaal karakter. Omdat het premium netwerk van Opt Out Advertising de landelijke én regionale doelgroep kan bereiken, schakelden Techonomy en Fonds Gehandicaptensport de hulp van Opt Out Advertising in voor de online promotiecampagne met awareness-gerelateerde doelstellingen voor (1) de sportzoeker (regionaal) en (2) de Uniek Sporten Thuis app (landelijk).

Doelstellingen

Het doel van de campagne was om awareness te genereren voor de sportmogelijkheden voor mensen met een beperking en vervolgens traffic naar de website van Uniek Sporten te realiseren. Op de website konden bezoekers vervolgens gebruikmaken van de lokale sportzoeker of de Uniek Sporten Thuis app downloaden.

Een andere belangrijke doelstelling was om nieuwe doelgroepen te bereiken. Er werd al veelvuldig geadverteerd binnen de bekende advertentieplatforms (Meta, Google) maar Techonomy en Fonds Gehandicaptensport waren op zoek naar platforms waar zich een doelgroep bevindt die nog niet eerder bereikt is. Gezien het feit dat er ca. 4.500 nieuwe bezoekers uit de campagne zijn gekomen, lijkt dit te zijn gelukt.

Inzet

Voor beide proposities zijn zowel online video’s als IAB + High Impact banners ingezet om de doelstellingen te behalen.

Verder is er (naast de inzet bij de Regionale Publieke Omroepen) gebruikgemaakt van het Ster/NPO netwerk* om in de categorie ‘Sport & Spel’ een aantal relevante televisieprogramma’s te selecteren (o.a. minister van gehandicaptenzaken, FC de Helden, It Gets Better). Echter, om potentieel geïnteresseerde doelgroepen niet bij voorbaat uit te sluiten, is er gekozen voor drie verschillende strategieën:

  • Strategie 1: Contextual targeting (bijv. sport, gezondheid, zorg, gezin, opvoeding, etc.)
  • Strategie 2: Programma-specifieke targeting
  • Strategie 3: NPO breed

*Het netwerk van Ster / NPO is exclusief beschikbaar voor algemeen nut partners van Opt Out Advertising via het Opt Out Demand Side Platform.

Resultaten

Kijkend naar de doelstelling - awareness realiseren voor Uniek Sporten en de Thuis Sporten app - heeft de campagne tot mooie resultaten geleid. Met 2,8 miljoen impressies van de ads, 6000 clicks vanuit de campagne - waarvan ruim 4500 nieuwe unieke bezoekers op het platform - is de campagne succesvol geweest voor de doelstelling om nieuwe doelgroepen aan te spreken.

Om de gewenste resultaten te behalen, is er voor deze campagne gedeeltelijk ingezet op contextual targeting. De online video’s waren middels deze targeting o.a. zichtbaar voorafgaand aan programma’s en nieuwsitems over sport en gezondheid. Uit de resultaten blijkt dat de contextual targeting het beste in staat was om de boodschap over te brengen, omdat het uitkijk-percentage van de advertenties 4% hoger lag dan bij de brede inzet.

Hoewel het primaire doel van de campagne was om ‘aandacht te creëren’ zag Fonds Gehandicaptensport dat het verkeer naar de website ook heeft geleid tot een aantal belangrijke conversies. Mensen die vanuit de campagne op de landingspagina terechtkwamen, hebben sportclubs/-faciliteiten in hun regio gezocht op het platform, een detailpagina van een sportaanbieder bekeken en/of de Uniek Sporten app gedownload. Hiermee zijn de bezoekers dus ‘in beweging’ gebracht.

Gijs van Puijenbroek, Strategy Director van Techonomy:

“In een digitale wereld waarin cookies steeds verder worden ingeperkt is het een uitdaging om (nieuwe) doelgroepen te blijven vinden. Naast een prettige samenwerking zien we dat de campagne tot het gewenste resultaat heeft geleid en dat biedt zeker perspectief om dit advertentiekanaal vaker in te zetten.”

Arjo Wijnhorst, Online Marketeer Fonds Gehandicaptensport:

“Opt Out Advertising heeft met ons meegedacht om onze digitale strategie verder te verbreden met nieuwe kanalen om zo nieuwe doelgroepen te bereiken. Dit heeft geleid tot mooie resultaten, waarmee we nog meer mensen met een beperking kennis kunnen laten maken met de mogelijkheden van Uniek Sporten.”