September 30, 2022 by Linda

Laat cookies los, zó lekker zijn ze ook weer niet

Laat cookies los, zó lekker zijn ze ook weer niet

Cookielos

De online advertentiewereld is continu in beweging. De kans dat het ooit langdurig stabiliseert, is nihil. En dat is oké - zolang je maar de juiste keuzes blijft maken. De grote vraag vandaag de dag is of je het als publisher goed aanpakt op het gebied van privacy (het gevreesde cookiebeleid). Bezoekers van websites zijn zich steeds meer bewust van online privacy en hun rechten. Als je ze de keuze geeft om advertentiecookies direct te weigeren, doet 88% dat direct (Flurry Analytics, 2021). Browsers en softwaresystemen spelen hierop in door third party cookies te weigeren, of de levensduur van cookies flink in te korten (Betagged, z.d.). De grootste verandering op dit moment is echter de handhaving van de manier waarop consent wordt uitgevraagd. In maart 2022 ging men akkoord met de Digital Services Act. In deze wet staat dat publishers ervoor moeten zorgen dat bezoekers het gebruik van persoonsgegevens makkelijk kunnen weigeren, maar wel gewoon toegang hebben tot de content.

Boetes voor publishers

Meerdere publishers hebben al flinke boetes ontvangen (TechPulse, 2022) omdat bezoekers geen duidelijke keuze kregen om alle cookies en tracking te weigeren. En dan hebben we het niet alleen over grote publishers als Facebook, Amazon en Google. Ook kleine, lokale publishers zijn op het matje geroepen. Roularta in België kreeg een boete van € 50.000 omdat zij niet op de juiste manier consent vroegen aan bezoekers voor het plaatsen van cookies. (Gegevensbeschermingsautoriteit, 2022) Sommige publishers stappen over op een abonnementsmodel of een verplichte inlog, om data te kunnen blijven aanbieden aan adverteerders over doelgroepen en zo dus alsnog datagedreven inkomsten te genereren. Hiermee heeft de bezoeker dus eigenlijk nog steeds geen keuze én verlies je ook nog een deel van je publiek - zonde van het totale bereik én de toegankelijkheid van de journalistiek.

Bezoekers in control

Afijn. Als er dus een knop is om cookies te weigeren (die publishers tegenwoordig verplicht moeten aanbieden), zie je dat een groot deel van de bezoekers daarop klikt en dus geen persoonsgegevens wil delen. Bij Ster lag dit percentage zelfs op 90%. Lastig, want hoe vind je dan de juiste doelgroep voor online advertenties? Nou, nieuw onderzoek vanuit Google laat zien dat juíst deze groep mensen extra interessant is voor zowel de publisher als de adverteerder. Privacy serieus nemen kan zelfs nieuwe klanten opleveren. Hoe dat zit? In het rapport ‘Privacy by design: the benefits of putting people in control’ komt naar voren dat mensen vertrouwen hebben in merken die bezoekers de keuze geven om geen consent te geven voor het plaatsen van cookies. Reclame wordt zelfs tien procent relevanter ervaren (Emerce, 2022), omdat bezoekers zowel de publisher als de adverteerder beter waarderen als zij moeite doen om hun privacy te waarborgen. Onze cases voor de Stichting Vrienden van het Sophia [Kinderziekenhuis, red.] en Husqvarna bevestigen dit: de campagneresultaten zijn in beide gevallen minstens zo goed voor de no-consent inventory. Advertentieruimte zonder cookies aanbieden is dus een win-winsituatie: je houdt je aan de regels, je doelgroep waardeert je publicatie beter én je houdt de inkomstenstroom op peil omdat adverteerders inzien dat adverteren zonder cookies minstens zo goed werkt.

Laat cookies los, zó lekker zijn ze ook weer niet

Ook wij, Opt Out Advertising, weten dat het loont om aan de slag te gaan met no-consent inventory. Onze ervaringen met Ster (Ster, 2020), regionale publieke omroepen, lokale nieuwsorganisaties en Nederlandse nichetitels laten zien dat je de privacy van bezoekers kunt waarborgen én advertentieruimte kunt blijven aanbieden, zodat deze belangrijke inkomstenbron kan blijven bestaan. Cases met diverse adverteerders hebben daarnaast de waarde van no-consent inventory aangetoond - op zowel video- als display-uitingen. Adverteerders willen uiteraard maximaal bereik voor hun advertenties binnen de doelgroep, maar door het weigeren van cookies lopen zij op dit moment standaard ca. 20% van de bezoekers mis. En dan hebben we het alleen nog maar over de huidige manier van consent vragen, waarbij mensen vaak zelf nog instellingen moeten wijzigen. Kun je nagaan hoe groot deze groep wordt als de ‘weiger alles’-knop direct zichtbaar is - zoals ook blijkt uit de cijfers van iOS en Ster (respectievelijk 88% en 90% weigerden alle cookies met één klik op de knop). Als je, ondanks het gebrek aan consent, ook aan deze groep mensen een advertentieboodschap toont, laten de campagneresultaten zien dat dit minstens zo goed - en vaak zelfs beter - scoort als advertenties geplaatst met toestemming voor cookies. En voor de publisher betekent dit dat je niet afhankelijk wordt van een inlog/abonnementsmodel. Dit bevestigt het onderzoek van Google, waaruit blijkt dat de juíst met deze groep bezoekers een hele bewuste consument kunt bereiken, die het waardeert dat jouw bedrijf diens online privacy respecteert. In feite ben je ‘the good guy’.

Begrijpelijk. Het is ook interessant. Opt Out Advertising is gespecialiseerd in no-consent inventory. Wij werken voor zowel publishers als adverteerders en kunnen je helpen bij het realiseren van een strategie voor cookieloos online adverteren die voor jou relevant is. Wacht niet tot adverteren met cookies helemaal verdwijnt of tot je een boete krijgt (je weet het niet, het wereldje is continu in beweging) en benut nu al de mogelijkheden van non-consent inventory. Wil je weten wat wij voor jouw domeinen en apps kunnen betekenen? Neem contact met ons op via info@optoutadvertising.com.

Bronnen

Vond je dit een interessant artikel?

Thumbs Thumbs